Tips til hinderløpene søndag 25. september

Professor Higgins (lengst til venstre i bildet) avsluttet som fjerde i House of Wine Hekkeløp på Øvrevoll 8. september. Foto: Morten Reinert

Førstkommende søndag er det duket for flere flotte løp på Øvrevoll. Bl.a. Breeders’ Prize, Semb Hovedgård Hoppeløp (L) og Norsk Kriterium. Det blir også to hinderløp: Øvrevoll Champion Hurdle og House of Wine Hekkeløpsserie med henholdsvis syv og ni hester til start.

Øvrevoll Champion Hurdle
Det er klart for det vel betalte Øvrevoll Champion Hurdle over 3730 meter. Med hele kr 203 000,- kroner i premiesum, hvorav kr 101 500,- tilfaller vinnere overraskes vi over at det kun er syv hester til start.

Regjerende hinderchampion i Skandinavia, Omoto Sando stiller til start med sin faste makker Henrik «Henke» Engblom i salen. Han gikk på et nederlag for Nuevo Leon på Strømsholm i Svensk Champion Hurdle. Hadde begge ryttere fulgt reglene hadde han neppe tapt løpet og hadde reglene vedrørende piskbruk vært slik de er nå hadde vi nok hatt en annen vinne i Champion Hurdle. Nok om det. Omoto Sando fremstår som en naturlig favoritt i løpet. Vi advarer imidlertid, da vi ikke lot oss imponere over innsatsen på Taby sist, til tross for seier. Han utfordres i første rekke av de to skandinaviske nykommerne Professor Higgins og Kostar. Professor Higgins ga et tiltalende inntrykk i sin hekkedebut sist på Øvrevoll. Avsluttet som fjerde etter en lang og tung reise fra England. Banen blir tung og det passer ham fortreffelig. Hans engelske form på hekk er 5-6 kilo under Percussionist og det holder til å gi Omoto Sando en overraskelse. Hopper godt og ser fin ut i trening. Kostar er en fransk nykommer i Buskop-regi. Fortsatt maiden etter 8 starter. Kan overraske her med myggvekt over lang distanse på tung bane. Monfalcone var tett på Omoto Sando på Derby-dagen. Skuffet gangen etter. Superman og Calvados er hekkeløpere med klasse over middels, men skal ikke kunne røre ved de tre foran nevnte. Emperor er vel også ute i litt for tøft lag. Burde ha vunnet på Gøteborg, men der var han ikke god nok.

Tips:
4 Professor Higgins – 7 Omoto Sando – 5 Monfalcone - Outs.: 1 Kostar

House of Wine Hekkeløpsserie V
Det femte kvalifiseringsløpet i serien har samlet ni hester til start. Dersom alle hestene starter så vil det totalt være hele 29 hester som er kvalifiserte til å delta i den velbetalte finalen som går den 19. oktober på Øvrevoll. I skrivende stund er det 14 hester meldt til løpet. Vi savner flere av hestene som etter vår vurdering vil stå inne med gode sjanser i løpet som vil ha en førstepremie på godt over kr 100 000,-. Etteranmeldelse kan skje frem til siste termin. Gjenstående terminer til løpet er 26. september og 3. oktober. Her er det på tide å våkne opp!!

Så til søndagens kvalifiseringsløp:
Szuma avsluttet forrykende sist og kneblet Zimon på linjen. 2 kilo ekstra betyr litt, men formutviklingen har vært positiv hele veien etter et par tidlige fall. Naja kom ikke riktig med sist. Hadde hekkedebuterende Oliver Wilson i bøylene og han var nok litt preget av det. Dog all ære til Oliver Wilson som sporty nok tok utfordringen da Naja plutselig sto uten rytter da Anna Pilroth ble sparket av en hest tidligere på dagen. Well done, Oliver! Hope to see you soon again riding over hurdles! Om Naja er litt bedre med så har hun en giftig spurt som I debuten der hun nesten kneblet Zimon og tapte med hode. Daychan har hysterisk form. Er vel schoolet av René Fritzenwanker på Øvrevoll over en to ukers periode. Kan legge konkurrentene på rygg om han hoper som i trening. Flashline vant Taby Marathon i suveren stil. Hopper han godt kan han ta teten og fore hele veien hjem, selv om det lyder utenkelig å gå til spiss med Niklas Lovén i bøylene. Lord Devil var svak i hinderdebut på Gøteborg. Toppjockey denne gangen, men Henke velger Szuma. Novaroc god bak Nosferatu på Øvrevoll i juni. Lang pause deretter. Russian Roulette var svak på Gøteborg sist etter fremgang gangen før. Amazer vant en kvalifisering i fjor. Ikke like god i år og får det tøft her.

Tips:
2 Daychan – 9 Szuma – 8 Naja – Outs.: 6 Flashline