Hesteeiere flest er imot fredagsløp

Hesteeiere flest vil foretrekke å se hesten sin gå løp i høstmørket fremfor å ikke få sett det i det hele tatt. Foto: Hesteguiden.com

Øvrevoll Hesteeierforening har spurt hesteeiere hva de synes om fredagsløp på oppfordring fra Norsk Jockeyklub. Vi har fått mange engasjerte tilbakemeldinger og vi takker for alle innspill!

Så langt er hesteeiere flest imot løp på fredag kl. 15. Kort oppsummert så er 59 % imot, 26 % er for og 15 % er nøytrale.

Øvrevoll Hesteeierforening vil bringe argumentene deres videre og vi vil bruke vår stemme for å forsøke å beholde torsdagsløpene i tråd med flertallet av hesteeiernes ønske.

Dersom du opplever at det er viktige sider av denne saken som ikke er belyst i de nedenforstående kommentarene, vil vi gjerne at du tar kontakt med oss.

Kort summert så er 59 % imot, 26 % er for og 15 % er nøytrale.

Et utdrag av kommentarer fra hesteeiere:
”Det er helt håpløst med fredagsløp, vi får ikke sett hestene gå løp. Da trenger ikke jeg å ha hester.”

”Vanskelig å skaffe leiere.”

”Mange tilskuere vil ha problemer med å komme tidsnok til de tidlige løpsdagene
og løpene går for tilnærmet tomme tribuner.”

”Gjøre sporten mindre tilgjengelig for folk flest, høstparten utgjør faktisk 25 %
av sesongen.”

”Rekrutteringen innenfor alle områder av galoppsporten svekkes (spesielt tilgangen av nye hesteeiere). Derbydagen er den viktigste rekrutteringsdagen av nye tilskuere og det er viktig å ha et tilbud av løpsdager utover høsten som alle har muligheten til å nå.”

”Amatørene er rekrutteringen og de blir etterhvert hesteeiere – å gjøre det vanskeligere å ri amatørløp pga. skole/jobb hjelper ikke for å øke sporten."

”ØG vil i sitt byggeprosjekt også oppgradere publikumsfasilitetene. Dette for å øke publikumstilstrømning som igjen vil kunne stimulere banespillet. Da blir det som å trykke på gassen og bremsen samtidig. Flotte fasiliteter som ikke benyttes fordi det ikke kommer publikum til våre galoppstevner.”

”Omsetningen vi får fra Sverige gir oss mye lavere inntekt.
I tillegg er en del av de spillerne Øvrevoll mister tapt for lang fremtid.”

”Folk flest har annet å drive med fredag kl. 15. Være på jobb, for eksempel. Stevnestart kl. 17 på torsdager er også negativt, men dog et bedre alternativ enn fredagsløp.”

”Fredag er en dårlig dag for spillerne.”

”Fredag har folk flest andre interesser: familie, hytte, fest.”

”Fredagstrafikken er en meget dårlig kombinasjon med fullblodshester som nettopp har gått løp, stillestående kø er noe svært mange løpshester takler meget dårlig.”

”Det aller viktigste er formidlingen av galoppsorten på positivt vis og "klingende mynt” i kassen.”

”Håper på skandinavisk samarbeid med spill til/fra Sverige og Danmark.”

”Bør ta mer hensyn til spillerne fremfor hesteeierne.”

”Heller torsdag kl. 17 enn fredag kl. 15.”

”Jeg mener at det er viktig at vi er mest mulig alene om spillet når vi avholder løp,
og ikke som nå hvor vi kjører mot travbaner med to V5 spill. Så da kan jo fredag være et ok alternativ.”

”Banen er ofte bedre før kl. 18 på høsten.”

”Flere gressløp med fredagsløp?”

”Mørkt ikke lenge etter kl. 15 om høsten/vinteren så de fleste løp gå ri mørket uansett.”

”For fredagsløp hvis det gir bedre omsetning.”

”Ja til fredagsløp!”

”Synes det er supert med fredagsløp, når kulda kommer og ikke minst glatte veier. Så det er supert forslag.