Jack Daniels Novisehekk Finale 2007

Taniec vinner Novisehekk Kval I Foto:Catchlight

Så er vi kommet frem til Novisehekk Finale 2007 på Øvrevoll. Vi har fått et flott felt med syv gode kandidater der ingen kan sees uten seierssjanser og alle kan på en god dag stå som vinner av finalen. Vi kunne selvsagt ønsket oss et større felt og ved første termin var hele 18 hester anmeldt. Mange har falt fra underveis av forskjellige årsaker, men vi har fått tre etteranmeldelser slik at hele 21 hester har vært inne på listene. Løpet frister med hele 186.000,- norske kroner, eller godt over 210.000,- svenske kroner i premiesum med et løpsinnskudd på små kroner 3.000,- Her er det grunn til å spørre seg om trenere og eiere har sovet i timen. Etter at vi på den norske siden inviterte til finalen ved å åpne for kvalifiseringer både på Täby og på Strømsholm må jeg få lov til å uttrykke skuffelse men håper på at vi kan arrangere en enda flottere finale neste sesong dersom våre venner over grensen våkner. Det samme gjelder også de norske kollegaene. Vi kan imidlertid glede oss over en økende hinderstamme i våre to land og forhåpentligvis er vi tilbake med fyldige felt i løpet av de neste to år.

Så over til løpet. Resultatet i løpet vil avgjøre championatstriden om hvilken trener som skal ta championatet på hinder 2007. Skule en av Eva Sundbyes hester vinne er det greit og hun blir champion. Skulle Richard Dancer fra Hallvard Somas stall vinne så blir han champion om ikke Eva sine hester ikke blir bedre enn annen og fjerde. Skulle hun bli annen og tredje så berger hun championatet akkurat.

Løp 1 – Jack Daniels Novisehekk Finale – 3200m gress

1 Taniec – Henke Engblom. Brukbare resultater på hekk. Fin høstform. Trives på tung bane og med Henke på ryggen kjemper han om seieren

2 Vimbus – James O`Farrell. Moderat flatløpsform, men vokste betraktelig i sin hekkedebut. Bedre med løp i kroppen og hoppet glimrende lørdag i trening. Tar en god premie

3 Ario – Mattie Batchelor. Høy klasse på flatt. Mistet seieren sist på dårlig hopping der han hoppet til høyre på alle hekkepasseringene og mistet mye fart. Kjemper om seieren hvis hoppingen stemmer