Kveldsløp 1. mai

Salt Track er hjemme igjen fra Dubai og tester formen torsdag kveld

Jockeyklubben har snekret sammen et fint program med en pen blanding av sportslige godbiter og vanskelige spilleoppgaver. Et kvalitetsfylt eliteløp åpner dagen og den avsluttes med et treårsløp der vi blant annet får se igjen den på Øvrevoll ubeseirede Vista Hermosa. Ta en tur på Øvrevoll. Det hele begynner klokken 18:00

Løp 1 – Araberløp – 1100m dirt
SB Black Lucifer har tidligere vist stor hurtighet på sandbanen og får tipset til tross for startspor langt ute i banen. Wilmorin glimter til iblant og trives med dirt under høvene. Hun får i tillegg god hjelp nå som hun har Kim Anderesen på ryggen. 4-åringene Quiero og Al Raai er urutinerte. Møter ikke de beste araberne og har de litt klasse i seg kan en av dem overraske.

10 SB Black Lucifer – 4 Wilmorin – 11 Al Raai outs. 2 Quireo

Løp 2 – Cowrie Eliteløp – 1600m dirt
Salt Track er en av skandinavias beste milere på sandbanen og blir vår soleklare favoritt. Han har allerede startet tre ganger i Dubai i år og tar dette løpet som en ekstra spissing av formen før Pramms; et løp han stiller som tittelforsvarer. Ladies Unique hadde en imponerende sesong i fjor og var ikke utenfor trippelen på 13 starter, til tross for at han stadig møtte hardere konkurranse. Møter tøffere motstand nå enn noen gang, men kretsen har ambisjoner om å starte i Listed-løp senere i sesongen og da må han hevde seg her. Miss The Boat og Firello tar dette som en sesongoppkjøring. Begge vil helst ha både lengre distanse og gress som underlag. What Budget blir trolig for enkel mot disse, til tross for bunnvekt.

1 Salt Track – 4 Ladies Unique – 3 – Firello outs. 5 Miss The Boat

Løp 3 – Coconut Johnny Eliteløp - 1100m dirt
Solvana har tilhørt sprinteliten i et par år nå og er herdet av sterk konkurranse. Trives utmerket på sandbanen og selv om hun bærer toppvekt tror vi ingen kan matche henne og hun blir vår banker for dagen. Bien Dicho viste første løpsdag at han er form. Rakk nesten frem til seier da og han kan utvikle seg til å bli en hyggelig sprinter fremover. Av de øvrige er det utrolig jevnt, de har møtt hverandre ofte (med unntak av Miyasaki), og det er den som får det heldigste løpet av dem som er best. For Miyasakis del tror vi det er litt kort distanse.

7 Solvana – 4 Bien Dicho – 5 Royal Hill outs. 2 Ticmosic

Løp 4 – Coney Island Løp – 2300 dirt
Russian Roulette har åpnet sesongen fint med to tredjeplasser på Jägersro. Sist var han kun en halvlengde fra seieren og dokumenterte at formen er i zenit. Han har tidligere vist at han trives på Øvrevoll og han blir vår favoritt. Taniec er ofte i form på våren. Han satser vel først og fremst på hinderløp utover i sesongen, men han har tidligere vist at han er en god flatløper og må med på bongen. Al Maradi avsluttet fjorårssesongen flott. Kommer fra stall i form og seiersaktuell her selv med toppvekt. Replicant var også god på høsten i fjor. Pleier gjerne å trenge noen løp før han er i form, men det kan være farlig å glemme ham i V5-spillet.

2 Russian Roulette – 5 Taniec – 4 Replicant outs. 6 Al Maradi

Løp 5 – Clermont City Løp – 1600m dirt
Fair Flair var under pari i sesongdebuten. Nordbyes hester virker som om de trenger et løp i kroppen før formen sitter, men da sitter den til gjengjeld gjerne ut sesongen. Hoppa hadde en fin sesong på Øvrevoll i fjor og med Fredrik Johansson på ryggen tror vi hun retter opp inntrykket fra sist. Ario var knepent slått i debuten og viste at alderen ikke hemmer. Han liker å være med fremme i løpene sine og hvis han ikke får for vid førstesving fra ytterspor er han med på målfotoet igjen. Dzius er en nyimport fra Polen som er vanskelig å vurdere. Han er imidlertid tvilsomt startende. Ticmolino skuffet stort sist da han ikke ville være med på noe. Var god i årsdebuten i Sverige i januar og har kapasitet til å hevde seg her hvis det stemmer for ham.

4 Fair Flair – 8 Ario – 2 Ticmolino outs. 1 Dzius

Løp 6 – Norbuss Amatørløp - 1750m dirt
Tom Fix tok en kruttsterk seier sist da han var i tetgruppa hele veien og maktet å svare opp godt spurtende Marteen til slutt. Med en lignende prestasjon vinner han igjen, men vi synes det er skummelt å bruke banker i amatørløp og velger å gardere. Daughter of York presterte over evne i sesongavslutningen i fjor da hun var knepent slått til annen. Kan ha utviklet seg ytterligere og må med på kupongen. Mia var godkjent i sin første start for året. Drar fordel av å ha fjorårets Europamester på ryggen og ender i toppen. Barrizatino er ujevn i formen. Når det meste klaffer er han god nok til å vinne et løp som dette og han har tidligere vunnet med dagens rytter. Between Friends har ikke gjort noen glad i sine to første starter i år. Viste i fjor at han har litt kapasitet og kan bli farlig med erfarne Pilroth på ryggen.

5 Tom Fix – 1 Daughter of York – 4 Barrizatino outs. 3 Mia

Løp 7 – Cheeky Anie Løp - 1100m dirt
Bit Noble fikk det ikke helt til i årsdebuten mot gode konkurrenter. Han er ofte god med høy vekt og med litt svakere motstand. Pia Høioms hester er i skikkelig vårform og 10-åringen blir vårt førstevalg i V5-avslutningen. Kleingeld har utviklet seg til å bli en jevn og god sprinter som sjelden er utenfor pengene. Han var kun slått med en halvlengde i årets første start og må selvfølgelig regnes tidlig igjen. Le Mexico gikk det store rykter om på åpningsdagen. Han innfridde ikke helt med en fjerdeplass, men med det løpet i kroppen(og av med blinkersen) kan det være duket for en tur i vinnerpaddocken nå. Tini’s Song har innledet 2008 med en seier og en tredjeplass. Er i form, men må ha det litt servert for å gå helt til topps. Face The Fact kan være en luring for de som garderer bredt. Går gode løp på Øvrevoll og fra spor 1 er han garantert en silkereise.

7 Bit Noble – 8 Kleingeld – 6 Tini’s Song outs. 5 Le Mexico

Løp 8 – 3-årsløp - 1100m dirt
Vista Hermosa viste overlydsfart i sine to starter på Øvrevoll i fjor og beviste at hun er en av de beste innen årgangen. Det er trolig ingen som følger henne fra start her og da spørsmålet er vel egentlig om hvor stor seieren skal bli. Tequila Heat er det stilt store forventninger til. Sto igjen i starten i debuten, men viste ellers fine takter. Patalavaka var god i sine to sprintløp her i fjor. Kjemper om en plass på trippelen med raske Joupalike.

6 Vista Hermosa – 2 Tequila Heat – 1 Joupalike outs. 4 Patalavaka

V5 Forslag kr. 135,-