Ladies Day-1000 Guineas og Hesteeierforeningens Hoppeløp

Torsdag aften er det klart for Ladies Day på Øvrevoll. I tillegg til det sportslige er det en rekke arrangementer der kvinnene står i sentrum. Vi viser i den forbindelse til Øvrevoll Galopps WEB-site.
Når det gjelder det sportslige er det tid for Øvrevoll hesteeierforenings Hoppeløp der de siste to års vinnere Rose Pearl og In the Flesh prøver seg igjen. De møter åtte skarpskodde konkurrenter og løpet blir en meget jevn affære tror vi. Hoppene står også i fokus når det kalles til start for årets 1000 Guineas, det andre klassiske løpet i 2008. Bent Olsen og Dan Tucket stakk av med æren og pokalen i 2000 Guineas for et par uker siden. Denne gangen tror vi pokalen ender opp på stallsiden på Øvrevoll, hos trener Niels Petersen som har Latakia til start. Det gjenstår imidlertid å se for vi har et fullt felt med femten seiershungrige damer i boksene. Størst konkurranse kommer trolig fra Yvonne Durant og Zeu Tin Tin eller den norskoppdrettede søster til Mission Possible, Theatrical Award. Hun er et individ utenom det vanlige og imponerer i trening. Vi står foran en flott sommeraften som også har spillemessige utfordringer så her er det bare å møte opp!

Løp 1 – Peugeot Elitehandicap – 900m gress

Not Secret elsker 900m på gressbanen. Var rågod bak Media Hora i VG-Sprinten på Derbydagen i fjor og også overlegen på distansen et par uker senere. Har også fått det beste sporet på en tung bane. Senora Thatcher våknet i Stockholm siste start og blomstret i jobb etter løpene forleden. Verst imot favoritten og har også kapasitet til å slå ham. Ticmosic ha også fart i kroppen. For langt og tungt sist, men får godkjent for innsatsen. De øvrige fyller opp løpet

6 Not Secret – 2 Senora Thatcher – 1 Miss The Boat – Outs; 4 Ticmosic

Løp 2 – Norsk Rikstoto 3-årsløp – 1800m gress

Aquila Flyer har tjent over 200.000 og er fortsatt maiden. Det er en tilfeldighet og han er det neppe etter torsdagens løp. Han går jevnt som ei klokke og nå er det hans tur. Får kamp av Maria Møy og en Schubert som kanskje ikke ris så offensivt denne gangen. Girls Don`t Lie famler etter formen hun viste et par ganger i fjor. Hun kan mere enn vist hittil i år og viser hyggelige ting på morgenen.

2 Aqula Flyer – 6 Maria Møy– 1 Girls Don`t Lie – Outs; 3 Schubert

Løp 3 – Øvrevoll Hesteeierforenings Hoppeløp - 1800m gress

In The Flesh og Rose Pearl prøver på nytt å gjenerobre Hesteeierforeningens Vandrepokal. De får det begge litt tungt om banen skulle holder seg på den tunge siden. John Nielsen kommer med sin lekre hoppe Odelavie. En skjør hoppe med høy kapasitet. Rune Haugen har høye tanker om Angelina og deler av Haugens stall er tilbake i form. Hvor langt kan så Fair Flair nå? Hun var riktig god siste stert, men fikk hele 4 kilo for innsatsen og det kan bli litt mye. Var også litt tam i jobb mandag ettermiddag

3 Odelavie – 5 Angelina – 8 Rose Pearl – Outs; 2 Fair Flair

Løp 4 – Bjørklund Handicap – 2400m gress

Wishmaster var strålende til seier sist. Blinkers og deltakelse på hinderkomiteens hekketreninger har lokket frem formen. God i trening søndag og kan vinne igjen. Toteca viser stabil form. Kraftig sjenert to ganger siste start og likevel annen. Rytterforsterket. Stylish Lady ute på riktig distanse. En krevende tung bane hjelper og hun kan overraske i dette laget. No More Fuzz og Anaada trenger begge distanse for å yte optimalt og det får de her.

1 Wishmaster – 11 Stylish Lady – 9 No More Fuzz – Outs; 4 Toteca

Løp 5 – Strøm Handicapløp – 1750m gress

What Budget går jevnt til sitt tall og drar fordel av litt svikt. Var ikke mye slått senest. Mazzenzio var meget god sist. Fikk fire kilo for seieren, men prestasjonen var også god. 1750 skal være for langt for ham, men den distansen er ikke avskrekkende på Øvrevoll med to svinger og det korte oppløpet. Quint Essential er jevnheten selv og gjør prestasjoner midt på åttitallet hver gang. Er på trippelen på det. Feltets Dark Horse er Simano. Der bor det mye kapasitet, men også en del problemer. På besteform er han vinneren. Sibelius har blomstret litt etter en elendig sesong i fjor. kan også mer enn nok til å vinne

3 Mazzenzio – 2 What Budget – 1 Quint Essentials – Outs; 5 Simano