Nytt forsøk;
Supersprint og Høstfinale torsdag

Sofie Langvad jager amatørchampionatet Foto:Catchlight

Med kun to løpsdager igjen nærmer vi oss jul og vinterdvale på Øvrevoll med raske skritt. Torsdagens V5 er av den litt småvanskelige sorten med supersprint og høstfinale innenfor V5-rammen. Stor spenning knytter det seg også til championatkampen på ryttersiden der det neppe blir avgjort før på siste løpsdag hvem som skal motta prisene på vinterens Oscarfest den 17 mars 2007. Det står trolig mellom ledende Pascolina Pinto(16), Espen Ski(15), Carlos Lopez(15) og Mette Hanssen(15), som alle rir på Øvrevoll ut sesongen. I amatørchampionatet er det også jevnt. Sofie Langvad leder med knapp margin til Jan-Erik Neuroth og begge har fine sjanser torsdag kveld

Løp 1 – Handicap 1600m dirt

Et oppgjør mellom formhestene Nicki Hill og Hanzano der posisjonene underveis trolig avgjør. Hector er droppet og kan snart vise seg på fotoet og outsideren er Ario som er godt inne på vekten og ute på en mere passende distanse enn sist

4 Nicki Hill – 6 Hanzano – 2 Hector – Outs 3 Ario

Løp 2 – 2-årsløp 1100 dirt

Coneyboy imponerte oss og viste fin fremgang i løpet som Massenzio vant. Vinner på den formen. Luz Arcal var uheldig underveis sist og kan bedre. Vi glemmer det løpet og gir ham annen her. Home Made ble tatt forsiktig forrige gang og så ut til å ha mere inne. Countess, søster til den gode danske sprinteren Casanova, kommer neppe opp fra Danmark bare for turens skyld. Ser godt ut og har hygget seg hos Niels Petersen i uken som har gått siden avlysningen. Outsideren er Tarkus som i et heldig øyeblikk kan legge hele dette feltet på rygg når han nu er tilbake på sprint.

1 Coneyboy - 5 Luz Arcal - 4 Countess - Outs 7 Tarcus

Løp 3 – Handicap - 1600 dirt

Fairy Chif gikk langt under form siste gang uten at vi har noen forklaring på det. På formen i løpet der han var annen til The Pirate skal han vinne dette enkelt. Kommer fra Annike Bye Nunes` formstall. Beckina vant lett siste start. Fikk tre kilo for den prestasjonen, men har nok litt mere inne og blir verst i mot dersom favoritten svikter. Caballo Loco har en meget god stamme som forplikter. Var god i trening tidligere, men har slitt med hovproblemer. Var forbedret i jobb forleden, men det kommer kanskje litt for tidlig på ham. Nashida fra den gode Natalja-familien (Vetrotex/Porsa System bl.a) i Danmark har skuffet så langt. Var ikke så verst i tredje siste start og prestasjonene er ganske jevne. Kan kanskje overraske i sin debut på Øvrevoll selv om distansen kanskje blir i korteste laget

3 Fairy Chief – 5Beckina – 1 Caballo Loco -Outs 4 Josey Wales

Løp 4 –Handicap - 2300m dirt

Formhesten Gipsy Hall og dirtspesialisten Carlos Paz gjør opp dette seg imellom. Lite skiller dem på form og det kan bli hipp som happ hvem av dem som er først i mål. Taniec var meget god sist. Fikk tre kilo for seieren. Går opp en klasse i motstand, men er ikke sjanseløs for det. Grande Capitan har ikke gjort noen glad etter sin overlegne seier i Michelets Minneløp. Legger dette feltet på rygg om han gidder, men det er det jo sjelden han gjør. Går trolig til England i vinter for innhopping og preparering for hekkeløpsseongen 2007. Det kan nok hjelpe på humøret. Flere vinnerkandidater ser vi i Sarina og Omoto Sando. Sarina likte ikke underlaget sist og vi har litt problemer med å finne et ritig formtall på Omoto Sando. Replicant er droppet endel og har kapasitet på fjorårsformen

6 Gipsy hall – 2 Carlos Paz – 3 Taniec – Outs 5 Grande Capitan

Løp 5 – Supersprint – 402m dirt

Steve`s Champ blir nok dagens største favoritt. En favoritt i fare tror vi. Vi liker ikke bankere i sprintløp der et feilsteg fra start kan ødelegge alle sjanser. Malex er lynrask ut av boksene og fører ofte lenge. Fulgte Media Hora til døren i Gøteborg. Fikk også følge fra start i VG-Sprinten av Senora Thatcher som heller ikke er noen sinke over kort distanse. Det samme gjelder Philitagain, Bal de L`ile og Some Night. Mange vinnerkandidater som skal slåss om å nå målstreken først etter 402 meter. Dekk opp

8 Malex - 2 Steve`s Champ – 9 Bal de L`ile Outs 3 Philitagain

Løp 6 – Handicap – 1750m dirt

Bull`s Eye viste god form sist uten helt å lykkes. Har også vært god på dagens distanse og med en fin reise underveis kan han vinne dette. Tom Fix brente kruttet i første halvdel av løpet sist. Der deles det ikke ut penger. Med sindige Tollef Langvad i bøylene kan kreftene fordeles jevnere og på form skal han være helt der fremme. Al Dente trengte løpet sist og blåste tom etter å ha sett ut som en vinner lenge. Hun er til salgs og kanskje får du kjøpt en vinner. Søsteren til Albaran fortjener en seier og den kan komme nå. Oktkar er ustabil. Viste litt av treningskapasiteten forrige gang og på den formen vinner han igjen, men vi stoler ikke på ham og lar ham bekle outsiderrollen

11 Bull`s Eye – 5 Tom Fix – 9 Al Dente Outs 4 Oktkar

Løp 7 – Handicap Finale - 2400m dirt

Vi brukte Store Bjørn som bankerforslag sist. Det holdt ikke helt, men han var kun slått 1,5 lengde og viste fremgang. Distansen denne gang passer og han kan fort stå som vinner av finalen. Det er noe treneren Morten Arnesen har gjort mange ganger før. Da må han slå Consenso, og det er ikke sikkert han gjør for værmeldingen melder også denne uken ”Consenso-vær” på torsdag (dog ikke så mye som sist uke) og prestasjonen i seiersløpet var god. (Ta med paraply eller sydvest!). Figaro har droppet så mye at han bør være der. Viste litt fremgang forrige start, men det vil liksom ikke lykkes. Er livsfarlig på vår-formen. Chicksands har en giftig spurt når det passer. Prøver ny distanse og i et overpacet løp kan hun plutselig sveipe feltet til slutt.

7 Consenso – 10 Store Bjørn - 8 Figaro – Outs 11 Chicksands

V5 Forslag 240 kr