Vanskelig mellomdag
NB! Storfavoritten Mekong starter ikke

Mekong - 5 kjappe? Foto:Hesteguiden

Torsdag er en mellomdag sportslig sett, men for spillerne står vanskelighetene i kø. Størst spenning knytter det seg kanskje til spørsmålet om Mekong klarer sin femte strake seier. Hesten viser formidabel form og er denne gangen ute på "gammel" vekt og er tre kilo bedre inne i forhold til sitt nye formtall på 68. Distansen skulle passe selv om vi er av den formening at han kanskje er enda bedre når distansen er over 2000m. Uansett, en spennende hest å følge fremover

Løp 1 – løp – 1200m gress
Hoppene er oftest tidligere klare for løp enn hingstene, noe vi også så i årets første 2-årsløp. Vi antar at dette er tilfelle nå også og setter ”det svake kjønn” først på linjen. Madame If så fin ut i prøveløpet og får tipset.

1 Madame If – 4 Let’s Do It – 5 Lucky Flight outs. 2 Salontyre

Løp 2 – løp – 2000m gress
Negra Del Oro vant sist etter en fin spurt og viste at hun fortsatt har en del å gi i løpsbanen. Hun har enda mer å gå på til besteform og vi tror den tidligere Derbyvinneren legger på til to strake. Quint Essentials er jevn og god. Måtte gi tapt for favoritten sist, men står nå to kilo bedre til på vekten. Ny annenplass? Tumaco får godkjent for skandinaviadebuten da han kun var 8,5 lengder bak gode Tertullus. Han var en meget god hest i Chile som 3-åring og finner han tilbake til den formen kan han vinne dette. Suffolk County har åpnet årets sesong strålende med to seire på dirt. Nå er det gress han får under høvene og da er han ikke like god, men det kan være farlig å glemme ham helt.

4 Negra Del Oro – 5 Quint Essentials – 6 Suffolk County outs. 3 Tumaco

Løp 3 – løp - 1100m dirt
Bit Noble har hatt en svak start på årets sesong. Kommer fra stall i form og er han i nærheten av å vise det han kan tar han seg av dette. Misunderstood har vært litt opp og ned i prestasjonene på gressbanen. Han var stabil og god på dirt i vår og må regnes tidlig nå. King har kapasitet høyere enn formtallet. Han viser ikke alltid sitt beste, men han er livsfarlig å utelate i dette selskapet. Tini’s Song er rask og tar trolig teten her. Fra spor 1 leder hun lenge, men med 65 kilo på ryggen kan det bli tungt siste 100.

3 Bit Noble – 2 Misunderstood – 1 Tini’s Song outs. 7 King

Løp 4 – løp – 2300 dirt
Bull’s Eye viste fremgang sist etter en svak innledning på sesongen. Han har en del kilo å gå på til besteform og med ytterligere fremgang kan han ta årets første seier nå. Quick Shania slo favoritten sist de møttes. Hun kan selvsagt gjøre det igjen, men bærer to kilo mer nå og det tror vi blir avgjørende. Kamrusepas Sacc var bra i sesongdebuten da han ble slått med hals av Shotgun Charlie. Har tidligere funnet denne distansen i lengste laget, men er formen på topp kan holde helt inn. Between Friends er jevn som en klokke og henter stadig premier, men han vinner sjelden. Fint objekt for trippelspillerne.

10 Bull’s Eye – 11 Quick Shania – 1 Between Friends outs. 9 Kamrusepas Sacc

Løp 5 – løp – 1750m dirt
Mekong har en formkurve som peker rett opp. Han tok sin fjerde strake seier sist torsdag til tross for at han ble kraftig sjenert på oppløpet. Han har ikke fått tillegg for løpet sist og står derfor tre kilo bedre til enn konkurrentene. Vi tror han vinner igjen og lar ham få tilliten som dagens banker. Act Two er i flott form og var først i mål sist han var ute på denne distansen, men ble da disket for piskebruk. Klarer neppe å kneble favoritten, men henter seg en fin plass og er aktuell for duo- og trippelspillerne. Cunami har prestert på det jevne i år. Hever han seg opp til beste fjorårsnivå kjemper han i toppen her. Sea Pirate viste fremgang sist etter en svak sesonginnledning. Leverer han en lignende prestasjon nå kan han ta en plass blant de tre fremste.

1 Mekong – 4 Act Two – 10 Sea Pirate outs. 7 Cunami

Løp 6 – løp - 1600m gress
Dancing Reef har vist fremgang i de to siste startene og er på rett vei formmessig. Han har mye å gå på til besteform og skjerpes ytterligere med blinkers på. Blir det tung bane har han et fint spor og han kan ta årets første seier. Stålmannen møter svakere motstand enn han er vant til. Selv om han ikke har imponert noen i sine to første starter hittil i år bør han kunne hevde seg nå. Ace A Classic vant i årsdebuten i fjor, men skuffet i resten av sesongen. Har fått et løp i kroppen nå etter lang pause og er en naturlig outsider. Beauchamp United har løpt på det jevne i Danmark og Sverige. Prøver Øvrevoll for første gang og kan overraske. Country Player er farlig hvis det blir overpace i løpet.

13 Dancing Reef – 6 Stålmannen – 10 Beauchamp United outs. 3 Ace A Classic

Løp 7 – løp - 2400m gress
Silk’n Socks og Tanzania kjempet hardt om seieren sist da førstnevnte trakk det lengste strået. Begge to har stigende formkurve og det kan bli en ren reprise nå. Silk’n Socks står to kilo hardere til på vekten, men vi tror han har ytterligere utvikling i seg og setter han først på linjen. Topper var sterk da han vant i Danmark i mai. Trives med svikt i banen og kan true favorittduoen hvis det ikke tørker opp for mye. Second Wind har ikke vunnet på de to siste sesongene. Viste sist at formen er brukbar og fortjener snart en seier.

9 Silk’n Socks – 11 Tanzania – 1 Second Wind outs. 6 Topper

Løp 8 – løp - 1350m gress
Grafitti avsluttet fort da hun ble annen etter gode Quanero i livsdebuten. Er normalt forbedret nå og bør vinne dette. Red For Danger ble annen etter Tequila Heat i årsdebuten i Danmark og viste at hun er i god orden. Bør hente seg en plass på trippelen. Luigi Vampa skuffet sist, men i viste årsdebuten mot Patalavaka at han har fart i kroppen. Lille Tuva står best til i løpet formtallsmessig, men finner trolig distansen litt kort.

7 Graffiti – 1 Red For Danger – 4 Lille Tuva outs. 12 Luigi Vampa

V5 Forslag kr. 180,-