Norsk på Øvrevoll denne gang

Espen Ski - samler flaxlodd for fine tips Foto: Catchlight

Dagen står i de norskoppdrettedes tegn denne torsdagen. Gode penger deles ut til disse og når man tar en titt på løpene og premiesummene så vil man nok skjønne at norsk oppdrett er tingen og auksjonen er like om hjørnet, på Bolstad Stutteri neste lørdag der det er muligheter for å kjøpe "norsk". For spillerne er det noen utfordringer. Avistipsene konsentrerer seg mye om Zafirah, en favoritt i fare tror vi. Espen Ski traff med sin sikre, Tough Line, forrige uke. Da ble ikke rebusen så vanskelig, men den ga likevel 23.000 til de heldige. Espen har samlet sammen 44 flaxlodd hittil for sine tips (4 stk for hver vinner)og han gir leserne nye anbefalinger nedenfor

Løp 1 – Norbuss Amatørløp – 2000m gress

Town Called Malice er en tidligere 80-hest. Viste fremgan sist på flatt. Har mange kilo å gå på og velridende Gina Mathiesen bør kunne lose ham hjem først. Snowfall går sjelden et dårlig løp på Øvrevoll. Vinner på bløtt og lett og også på dagens distanse. Sofie Langvad har et godt tak på ham. Pan Tostado mangler rutine men løpet sist der han var kort slått av Northern Pal/Carius er nok til å være med her. Hesten er i klar fremgang formmessig. Replicant har ikke fått det til i år. Er droppet mye og liker seg på god gressbane

2 Town Called Malice - 1 Snowfall – 6 Pan Tostado – Outs 7 Replicant

Løp 2 –Elite Handicap - 2000m gress

Firellos ønskemeny er 2000m gress på god bane. Uheldig i Sveaas på derbydagen der han fikk Hovman i fleisen inn i oppløpet. Oppkjøringen var heller ikke optimal, men han revansjerer seg her. Hector er i fremgang og har bane og distanse med seg. Har noen kilo å gå på frem til besteform. Mick`s Legend har vært jevn i år. Er bedre på litt lengre. Årets skuffelse heter Road to Mandalay. Kapasiteten har han nok, men vi har ikke fått se den på Øvrevoll enda. Gir Firello en match på besteform

1 Firello – 3 Hector – 6 Mick`s Legend – Outs 5 Road to Mandalay

Løp 3 – Norsk Rikstoto Oppdrettsløp - 1200m gress

Et velbetalt 2-årsløp for de norskoppdrettede. Ticmotor fulgte Livigno helt hjem på derbydagen i Skandinavisk Mesterskap. Det er nok til å vinne dette over den mere passende distansen 1200m. Ontario var imponerende i debuten, men trengte litt tid på å komme i gang. Med lett bane og kortere distanse er det ikke sikkert at han rekker frem i tide. Maria Møy er jevnheten selv og vil nok også sette pris på den litt kortere distansen. Alt i alt et spennende og jevnt to-årsløp

3 Ticmotor – 8 Ontario - 1 Maria Møy - Outs 4 Fortaleza

Løp 4 – Norsk Rikstoto Grand Prixl – 1600m gress

De norske tre-åringene setter hverandre stevne over 1600m. Zafirah står best inne på tall, men er vel ikke som best over denne distansen. Går også best med litt svikt. I tillegg har stallen vært plaget av halsinfeksjoner. Hun møter hester i utvikling og vi advarer spillerne. Northern Pal er en bror til Albaran. Sent utviklet, men var god sist. Carius ble vel optimistisk ridd i Derby der han fulgte pacemakeren. Det straffet seg til slutt og Zafirah fikk den største bonusen etter et fornuftig ritt. Oblancs kommer fra en stall som er på bedringens vei etter sykdom. Jobbet flott lørdag og leder nok lenge. Finita er Marie Fretheims valg i løpet. Distansen passer og formen antas å være der

3 Zafirah – 5 Northern Pal – 6 Carius – Outs 1 Oblancs

Løp 5 – Norsk Rikstoto Cup Mile – Handicap – 1600m gress

Hesten med stor H i løpet heter Zimon. God på derbydagen over lange 2400m. Strålende i jobb lørdag. Quint Essentials har kapasitet, men har vært uforklarlig svak i år. Kildon Castle har gjort tre jevne prestasjoner i sine siste starter. Fra et fint spor er han sikret en fin reise og en ditto premie. Sporet kunne ha vært bedre for Vivat, men han har gjort fine prestasjoner derfra tidligere og trives på distansen

7 Zimon – 13 Quint Essentials – 1 Kildonan Castle – Outs 15 Vivat

Løp 6 –Handicap 1600m dirt

Arno fortjener en seier nå. Har forbedret seg litt hver gang. Droppet en kilo sist. Han får kamp av Tom Fix. Elsker dirten og fra sitt fine spor leder han lenge. Vi er usikre på Hilton Lady`s dirt-form. Hun fikk også noen kilo for sine to seire. Outsideren er Musical Missile. Han er på vei inn i form. Var uheldig i starten sist, men avsluttet fint. Bør stå 1600 med et moderat utgangstempo selv om han ikke har forsøkt det ofte

8 Arno – 1 Tom Fix – 2 Hilton Lady – Outs 3 Musical Missile

Løp 7 – Handicap - 1100m dirt

Hildis Due gjør fine prestasjoner på Øvrevoll. Alt ble feil på Jägersro sist. Glem det løpet. Fra et fint spor leder hun lenge. Kanskje helt inn. Reaching Nirvana viste litt av det hun kan sist gang. Har vært syk og nå løsner det. Antonio Cigar var tett på å kneble Tom Fix sist. Hemmes av sporet, men formen er fin. Rainbow Barrel var annen i Malmø. Outsider på den prestasjoen og det kan fort bli helsvensk i dette sprintløpet

1 Hildis Dua – 8 Reaching Nirvana – 12 Antonio Cigar – Outs 2 Rainbow Barrel

Dagens Espen: