Søndag - 2000 Guineas-Polar Mile-Norsk Jockeyklubs Sprintløp

Så er det klart for nok en storløpsdag på Øvrevoll. Søndagen byr på sport og spill for den kresne galoppentusiast med hele tre storløp på menyen, i tillegg til seks andre fine spilleløp. Ta en tur til vår flotte galoppbane i Bærum der løpene begynner klokken 16:00 med første start kl 16:20. Det er to V-5 spill denne søndag ettermiddag. Velkommen skal dere være!

Løp 1 – Maidenløp – 1200m gress
Quanero har møtt de beste innen årgangen i sine to starter i år uten å kunne hevde seg. Mye har tydet på at 1600 meter har vært i lengste laget for ham. Nå er distansen passende, motstanden langt enklere og vi tror Big Shuffle-sønnen tar sin første seier. Hawk And I viste fremgang i siste start. Med ytterligere formforbedring kan har gi favoritten kamp. Grafitti er ustartet. Har fin avstamning og kan hevde seg direkte. Eric The Player var god i årsdebuten og kan hente seg en trippelplass.

7 Quanero – 5 Hawk And I – 6 Eric The Player outs. 9 Grafitti

Løp 2 – Norsk Jockeyklubs Sprintløp(L) – 1200m gress
Tittelforsvarer Muskateer Steel skuffet litt i Täby Vårsprint, men da ble alt feil for ham. Stortrives på Øvrevoll og har høy kapasitet. Speeder fort på oppløpet og får han fritt frem kan det rekke til seier. Relampago Plus sjokkvant sist etter en flott avslutning. Står to kilo hardere til nå enn vår favoritt, men må selvsagt regnes i første rekke. Miyasaki var god som annenhest i Jägersro Sprint. Fungerer like bra på hjemmebane, rapportene forteller om gode treningsjobber og Haugen-hesten kan få sin første storløpsseier i Skandinavia. Stallkameraten Steve’s Champ trives bedre på flatere baner enn Øvrevoll. Han er imidlertid i så flott form at han er med i seiersdiskusjonen.

1 Muskateer Steel – 7 Relampago Plus – 9 Steve’s Champ outs. 8 Miyasaki

Løp 3 – Jumping Jack Løp - 1350m gress
Massenzio ledet lenge i årsdebuten, men kjente melkesyren siste 200. Nå er distansen 250 meter kortere og med et løp i kroppen tror vi det holder helt til må. Vår banker i en småvrien V5-omgang. Yorkshire Lad var bra sist som annenhest etter den gode 3-åringen Livigno. Er ute på sin beste distanse og regnes i fremst rekke her. Royal Miswaki årsdebuterer. Avsluttet fjoråret med en sterk seier på Jägersro og er kanskje best på dirt track. Må uansett regnes i trippelkampen på sin høye kapasitet. Bien Dicho har startet årets sesong bra uten å vinne. Kan bli hardt å gå helt til topps her også, men han er et fint objekt for trippelspillerne.

4 Massenzio – 7 Yorkshire Lad – 8 Bien Dicho outs. 9 Royal Miswaki

Løp 4 – Jolly Jumper Løp – 900 gress
Anne’s Birthday er ei lynrask hoppe som er ute på favorittdistansen sin. Holdt brukbart i årsdebuten og viste at hun toppformen ikke er langt unna. Nå tror vi hun leder hele veien. Dark Pride er i fin form og trives på gresset. Hun han tidligere vunnet på distansen og må tidlig med på bongen. King vant i enkelt selskap sist og viste fremgang. Han har fortsatt mye å gå på til besteform og kan fort være overlegen her. Follow Me er rask og har et fint spor. Alderen begynner kanskje å tynge, men han kan være verdt en strek for de som garderer bredt.

2 Anne’s Birthday – 4 Dark Pride – 10 Follow Me outs. 6 King

Løp 5 – Just Great Løp – 900m gress
Kleingeld er i hysterisk form og har vunnet i sine to siste starter. Vant på distansen i fjor og får tipset selv om det sjelden hester i denne klassen tar tre seire på rad. Hornpipe gav favoritten kamp sist de møttes, men måtte se seg slått med hals. Nå står han tre kilo bedre til på vekten og kan få revansje. Navigation gjør sin skandinavia-debut. Han har brukbar form fra England og Hederud pleier å hestene i orden nå han starter på Øvrevoll, naturlig outsider. Flyfire har vist at hun har fartsressurser selv om hun ikke har vunnet hittil i år. Får proffjockey på ryggen nå og det kan være forløsende.

7 Kleingeld – 3 Hornpipe – 1 Flyfire outs. 2 Navigation

Løp 6 – Polar Mile Cup(L) - 1600m gress
Tertullus er ubeseiret på denne distansen på Øvrevoll. Han fikk et tøfft løpsopplegg i Stockholms Stora Pris, men holdt likevel bra til sjette. Møter ikke fullt så sterk motstand nå og kan gå helt til topps. Volo Cat var knallgod i Øvrevoll Mile Cup da han spurtet fra siste- til førsteplass på oppløpet. Det blir garantert høy fart fra start her og da kan 4-åringens tunge avslutning bli avgjørende. Icaros har ikke startet på over et år og skulle sikkert hatt et løp i kroppen for å være på topp. Han har imidlertid skyhøy kapasitet og Wido vet hvordan man setter opp hestene før storløp. Eldfote har ikke gjort mye feil de to siste sesongene. Er han like god på gresset som i sandbanen kan han vinne i sin Øvrevolldebut.

6 Tertullus – 4 Volo Cat – 11 Eldfote outs. 13 Icaros

Løp 7 – Norsk 2000 Guineas - 1600m gress
I årets første klassiske løp tror vi(dessverre) mest på bortelaget. Bent Olsen har to meget gode treåringer i Dan Tucket og Master Chief som begge vant storløp sist de var ute. Jacob Johansen har valgt å ri førstnevnte og vi stoler på at han har tatt det rette valget. Vi mistenker også at Master Chief kan finne 1600 meter på Øvrevoll litt i lengste laget. Sirjoshua Revnolds var den suverent beste 2-åringen i Skandinavia i fjor. Rusten årsdebut og en skeptisk trener gjør ham bare til en outsider. Better Built var god da han vant her sist. Må allikevel forbedre seg enda noen kilo for å gå helt til topps.

6 Dan Tucket – 2 Master Chief – 4 Better Built outs. 5 Sirjoshua Reynolds

Løp 8 – Journeyman Løp - 1600m gress
Fair Flair er i jevn og god, og er alltid med i fremste rekke. Får et knepent vinnertips i et småvrient spilleløp. Mizar har vært god i sine tre løp hittil i år. Han drar nytte av vektlettelsen til lærling Neuroth og må regnes igjen. 3-årige Vista Hermosa har vist seg som en lynrask hoppe. Prøver ny distanse nå og takler hun den, kan hun sette sine eldre konkurrenter på plass. Lucky Lucioni var god tredje i et jevnt oppløp sist og viste at formen er på vei. Vinner ikke ofte, men kan være farlig å glemme.

1 Fair Flair – 10 Mizar – 7 Lucky Lucioni outs. 3 Vista Hermosa

Løp 9 – Joan’s Gold Løp - 2200m gress
Mekong har tatt to lekende lette seire på dirt track og er i enorm fremgang. Han har ikke fått vekttillegg for sin siste triumf og bør ta sin tredje strake hvis han takler distansen og overgangen til gressbanen. Monfalcone har blitt annenhest i sine to starter hittil i år. Viste sist at han står distansen og kan overta hvis storfavoritten skulle svikte. Topper vant overraskende i Danmark sist og er flott form. Er avhengig av svikt i banen og passer hvis det kommer regn. Gilmore har ikke levd opp til det han viste som unghest. Finner han tilbake til gamle takter, har han kapasitet til å vinne i selskap som dette.

6 Mekong – 2 Monfalcone – 7 Gilmore outs. 1 Topper

V5A Forslag kr. 144,-