Årets siste løpsdag!

Mekong - Årets mesteirende? Foto: Hesteguiden.com

Så er vi kommet frem til årets siste løpsdag og vi merker oss at startboksene til første løp åpnes kl 17:00 og at V5-spillet begynner i tredje løp. Øvrevoll Hesteeierforenings Vandresverd er kveldens hovedoppslag og vi tror det blir et oppgjør mellom Flying Home fra formstallen til Niels Petersen og Omimmi fra Johnny Bjørnsens stall. Ellers knytter det seg liten spenning rundt championatene som for alle praktiske formål synes avgjort i samtlige kategorier, kanskje med unntak for amatørrytterchampionatet der Kristin Arnkværn med to seire mere enn Anna Pilroth ikveld fravrister henne tittelen. Det kan imidlertid snu seg med hensyn til Årets mestseirende hest. Mekong har hatt føringen gjennom sesongen der han endte på seks seire og det er Aragorn som kan snyte ham på konfekten i siste start for året der han ved seier ender på samme antall gevinster, men går foran på annenplassene. Vi holder tommelen for formannens Mekong og så får det gå som det går!
Vi har de siste ukene pekt på DLV s manglende oppfølgning med hensyn til formforklaringer. Siste løpsdag stilte de spørsmål om formen til Carius i amatørløpet. For de som regner formtall var ikke seieren overraskende, og forklaringen fra treneren var grei. Den ble av DLV notert, hva det nå enn måtte bety. Vi kan ikke huske å ha sett noen redegjørelse for hva det innebærer og det kunne være interessant om spillerne kunne få vite hva det betyr. Vi har heller ikke sett hva som gjøres med DLV s notater forsåvidt gjelder oppfølgning av disse. Når det så gjelder formforklaringer fra siste løpsdag vil vi peke på på prestasjonen til spillefavoritten Tough Turtle i Carius`s seiersløp. Han var slått ca 30 lengder til sisteplass uten at DLV løftet øyebrynene. Den store V5-favoritten Eric The Player gikk i fjerde avdeling uforklarlig svakt. Slått ca 50 lengder. Hvor var DLV? Det kan vi ikke svare på, men tilstede kan de neppe ha vært og spillerne stod igjen i frustrasjon og klødde seg i hodet.
Sesongen 2008 er i løpet av kvelden over, men det er nye tak allerede den 16 april 2009. Vi gleder oss til sesongstart og ser frem til at DLV viser noe større engasjement og oppfølgning når det gjelder det som skjer i løpsbanen. Det er tross alt spillerne galoppsporten lever av og for dem er tillit et nøkkelbegrep. Der er DLV`s rolle sentral.

Løp 1 – Norsk Rikstotos Rekrutteringsløp – 1600m dirt
Sheika var knusende overlegen sist og viste da at hun er en av årgangens beste norskoppdrettede hester. Hun kan legge på til to strake, men får tøff kamp av gode McDream som fortsatt har til gode å tape. Lousiana er jevn og god, tar trolig den siste trippelplassen.

7 Sheika – 6 McDream – 5 Medallic outs. 3 Lousiana

Løp 2 – Øvrevoll Hesteierforenings Vandresverd – 1100m dirt
Flying Home debuterte bra med tredjeplass bak gode McDream. Er normalt forbedret med det løpet i kroppen og får tipset. Omimmi var også god i debuten og gir favoritten kamp hvis hun ikke finner distansen for kort. Vamos Catalina har vist fin hurtighet. Distansen passer trolig bedre nå og hun kan overraske. Lady Oakfield avsluttet bra sist, kan rekke frem til en trippelplass nå.

10 Flying Home –8 Omimmi – 9 Lady Oakfield outs. 11 Vamos Catalina

Løp 3 – Hey Jude Løp - 2300m dirt
Northern Pal er i flott høstform. Han møter enklere motstand nå enn sist og han er en god vektbærer, kan ta sin tredje seier for året. Ontario og Ace A Classic var jevne sist. Begge har kapasitet til å gå helt til topps. Amazer holder formen, men det kan bli hardt å vinne med 61 kilo på ryggen.

5 Northern Pal - 2 Ontario –6 Amazer outs. 3 Ace A Classic

Løp 4 – Hakiki Løp – 1100 dirt
Ticmosic viste sist at han er på vei oppover i form. Han har mye å gå på i forhold til besteformen og vi tror ingen slår ham her, dagens banker. Royal Miswaki vant i siste start etter en flott spurt. Hvis han er på skuddhold på oppløpet kan han bli farlig igjen. Not Secret vant supersprinten sist. Har ikke vist like god form på ”normal” distanse og er en naturlig outsider. Sundbyes tredje hest, Rapponghi, har også høy kapasitet og kan sørge for en ren ”Eva-trippel”.

6 Ticmosic – 7 Royal Miswaki – 4 Rapponghi outs. 5 Not Secret

Løp 5 – Høstfinale Sprint – 1100m dirt
Evening Rose har hatt et par brukbare forsøk over 1600 meter. Hun er nå tilbake på sprint, noe vi tror passer henne best. Aragorn har som vanlig det dårligste sporet, men han er så rask at han kan ta teten selv herfra. Kan lede helt inn. Firefox har en elendig programrad. Han har imidlertid høy kapasitet og fra spor 1 kan han overraske. Faithful Lad holder formen, men er ingen enkel hest å ri. Kan ende på trippelen med det rette løpet.

11 Evening Rose – 12 Aragorn – 10 Faithful Lad outs. 1 Firefox

Løp 6 – Høstfinale Miler - 1600m dirt
Gimmelino rakk frem til en knepen seier sist. Nå er han ute på en distanse som trolig er enda bedre og han kan legge på til to strake. Mia er jevn og god og henter stadig med seg penger hjem. Prøves uten blinkers nå og kan kanskje ta ut det lille ekstra som skal til for å vinne. Rose Gate ledet lenge sist, men ble sliten de sist 100 meterne. Kortere distanse nå gjør at hun kan lede helt til vinnerpaddocken. Kinky var bra med overvekt sist. Ender helt i toppen med en lignende prestasjon nå. Daughter Of York sjokkvant sist og er i fin form. Vi har litt vondt for å se henne ta to strake, men hun er farlig å utelate.

8 Gimmelino – 3 Mia – 6 Kinky outs. 1 Rose Gate

Løp 7 – Høstfinale Miler - 1600m dirt
Timtaya tok enkelt sin andre strake seier sist og er i knallform. Hun kan være en alternativ banker, men hun møter garvet motstand nå og vi velger å gardere. Mizar har vært svak i sine to siste starter. Finner han tilbake formen har han kapasitet til å vinne et løp som dette. Supergill spurtet frenetisk sist, men kunne ikke bli bedre enn tredje. Med et litt heldigere løp kan han bli årets siste V5-vinner. Gipsy Hall vant sist og bekreftet at formen er på plass. Kan bli litt kort distanse for han nå, men han bør med på bongen.

11 Timtaya – 3 Mizar – 2 Gipsy Hall outs. 12 Supergill

Løp 8 – Hestefoto.no Amatørløp - 2300m dirt
Dette blir trolig et oppgjør mellom Desert Fus og Bull’s Eye. Er de i form er de hakket bedre enn konkurrentene. Manits Lo viste fremgang sist og er trippelaktuell sammen med Petit Verdot.

4 Desert Fuse – 3 Bull’s Eye -2 Petit Verdot outs. 8 Manits Lo

V5 Forslag kr. 180,-