Zafirah tok sverdet

Zafirah og Manuel Santos Foto:Catchlight

Stall Heias Zafirah (Cajun Cadet), trenet av Hallvard Soma, født og oppvokst på Hjortebo Stutteri og tatt hjem i fødselsåret til Stall Heia utenfor Fredrikstad, kneblet storfavoritten Mizar 150 meter før mål og gikk frem til en komfortabel seier med 2,5 lengder.

Hoppen var riktig uheldig sist hun skulle starte da hun ganske uforskyldt ble bortvist fra start. Mye bråk på startstedet i forbindelse med innlastingen av Ticket skremte Zafirah som ikke lot seg lokke inn i boksene. Nå gikk det hele smertefritt og derfra og inn til mål ble det en fin dag på jobben for velridende Manuel Santos. Han loset henne unna alle farer i et prikkfritt ritt. Nu tar hun vinterferie i Fredrikstad fortalte Hallvard Soma som så absolutt er uenig med Arnfinn Lund om at Mizar blir den beste norske treåringen i 2007. Stall Heia har også en lillesøster til Zafirah på stallen med spennende Academy Award som pappa og som om ikke det var nok så går det en fullbror til Zafirah på Hjortebo Stutteri som er reiseklar for en tur til plankebyen Fredrikstad.
Forøvrig på løpsdagen benyttet Tia Maria og Tom Fix kvelden til å skaffe seg ytterligere poeng i Hesteeierforeningens Årets Tøffing konkurranse. Det skal bli vanskelig, for ikke å si umulig å tukte de to, men hvem som vinner, se det får vi nok ikke se før siste løpsdag er i mål. Etter gårsdagens løp skiller kun 6 poeng.