Bærum Kommunes hekkeløp - Omtale av hestene

Omoto Sando og Henke Engblom. Foto: Svensk Galopp/Stefan Olsson

Øvrevolls Derbydag, søndag 26. august 2012, åpner som vanlig med det tradisjonsrike Bærum Kommunes hekkeløp over 3200 meter der 11 hekker skal passeres før premiepotten på nesten 200 000 kroner skal fordeles og der vinneren får nesten 100 000 kroner.

Årets felt er lite, men kvalitetsfylt. Vi skulle gjerne sett flere hester, men fire av deltakerne forsvant dessverre etter at siste termin var betalt. De fem som gjenstår skal nok vite å sette et entusiastisk Derby-publikum i god stemning. Banen forventes å bli tung og vi tror det passer alle deltakerne, så får vi håpe solen stikker frem under løpene.

Hvem stikker så av med de gjeveste prisene denne gang?

Vår favoritt er den regjerende hinderkongen i Skandinavia: Omoto Sando med sin faste makker Henke Engblom. Han er ute med 70 kilo og «straffes» bare for sin ene seier på hekk i 2012, Svensk Champion Hurdle på Strømsholm i juni, til tross for at han seiret i hekkeløp hele 14 ganger. Han bekreftet fin form for drøyt to uker siden der han var annen over 1800 meter i godt selskap.

Hovedopponenten er på papiret Calvados fra Dennis Perssons stall med sin faste makker Tobias Hellgren i bøylene. Han bærer 72 kilo og «Tobbe» får ingen lettelse på grunn av løpets høye premiesum. Calvados slo Omoto Sando i en rivende spurt i Hipp Hurra Hekkeløp på Øvrevoll 17 mai.

Dzin har vunnet hekkeløp i Tsjekkia og vant hekkeløpet på Øvrevoll så sent som 16 august. Han rides som da av Niklas Lovén og vekten er 70 kilo.

King’s Dancer er en av feltets to «nykommere». Han har kun gjort én start på hekk tidligere, 19. juli da han avsluttet forrykende under Mattie Batchelor til seier. Annen i løpet var Force Group som også debuterte glimrende på samme vekt som King’s Dancer, slått. Dzin var femte, slått fire lengder, med fire kilo mer på ryggen. King’s Dancer «forberedte» seg til Derbydagens hekkeløp med en flott seier i Subaru Cup over 2400 meter på flatt den august. Formen er altså på topp. Han bærer 70 kilo i løpet.

Force Group debuterte også i King’s Dancers løp. Er med sine 66 kilo ute på gunstige vilkår i forhold til Dzin og King’s Dancer og skal «matematisk» slå dem begge. Colin Bolger (66 kilo) rir også denne gang og det er ingen ulempe.

Et vanskelig løp å tippe, men våre valg blir som følger:
Omoto Sando – Dzin – Force Group – Outs: King’s Dancer