Fredagsløp

Foto: Hesteguiden.com

Forslaget på terminliste for 2012 ble sendt foreningens medlemmer og andre hesteeiere og mange har reagert på at nærmere en tredjedel av sesongen blir utilgjengelig. Flere skrev at de ville redusere sitt hestehold i Norge eller slutte helt. Dette ble presentert for styret i Norsk Jockeyklub uten at det førte til noen endring i terminlisten. Øvrevoll Hesteeierforening vil fortsette å jobbe for ingen fredagsløp i 2012 og framover.

"(…) jeg vil på det sterkeste understreke at jeg er 100% MOTSTANDER AV BÅDE ONSDAGSLØP OG IKKE MINST FREDAGSLØP !!!"

"(...) Jeg flagger ut hestehold og trapper ned på Øvrevoll. Dette er ingen tom trusel – det skjer umiddelbart. Det er bedre å ha et par hester i trening i Danmark og Sverige hvor det er mye billigere.
I tillegg behøver jeg  ikke fortolle og momse inn hester kjøpt fra utlandet.
Ingen grunn til å betale seg i hjel her hvis jeg allikevel ikke alltid får sett hestene."

"(… ) Særlig fredager - fredagssyndromet har jeg et problem med, så jeg kan skrive under på at jeg verken spiller eller besøker Øvrevoll på fredager de nevnte syv dager. De andre jeg kjenner prøver å løsrive seg fra sitt arbeid rundt denne tiden men mest for å få samlet familien / pakket bilen før de haster avsted til weekend, hytte eller annet. (…)"

"Stevne start før kl 18 er for tidlig, og vi vil ikke melde hestene våre til løp på disse dager. Grunnen er at det blir for mye organisering for å få den daglige driften i stallen til å fungere. Det blir vanskelig med barn i skole og barnehage. Man må også måtte bruke feriedager for å få seg fri fra jobben."

"Som hesteeier beklager jeg vedtaket om lunsj og fredagsløp. Det er et vedtak som begrenser muligheten for meg som hesteeier til å følge mine hester til start, noe som er en vesentlig del av mitt hestehold. På sikt vil det etter min vurdering kunne føre til at interessen, og viljen til å eie galopphest desimeres i betydelig grad, ikke bare hos meg, men hos en rekke andre som er glade i sporten vår."

"Personlig mener jeg at Øvrevoll er avhengig av at ”mannen i gata” er hesteeier. Det er de hestene under eliten som gjør at vi kan avholde løp vår og høst (og utenom storløpsdager). Det vil da være dumt å ta fra disse eierne muligheten til å oppleve hesten sin ”live” etter 4. okt."

"Som medlem Øvrevoll hesteeierforeningen vil jeg på sterkeste fraråde fredagsløp som det er foreslått i terminlisten for 2012. De siste årene har galoppsporten mistet et betydelig antall hesteeiere og det kan være flere grunner til dette. Men, det som i hvert fall en ting som er sikkert, fredagsløp rekrutterer ingen hesteeiere."

Dette er bare noen av reaksjonene.
Ta gjerne kontakt med oss

Se reaksjonene fra tidligere undersøkelse