Tips torsdag 4. juni

Lord of Trouble, bankerforslag i 5. løp. Foto: Hesteguiden.com

En løpsdag med åtte gressløp som endelig er velfylte med nesten ti hester i gjennomsnitt i hvert løp. 78 startende (18 gjester fra Sverige/Danmark). Det liker vi å se selv om vi gjerne skulle ha sett flere «hjemmehester».

Vi har spekulert litt i årsaken til manglende anmeldelser. Det er nok ikke bare én årsak, men flere sammensatte årsaker. Det mest alarmerende er nok det vi har pekt på en rekke ganger, nemlig nedgang i antall hester i trening som igjen skyldes manglende rekruttering på eier og trenersiden og den stadig økende kostnadsiden ved det å eie hest. I tillegg var treningsforholdene, spesielt inne på Øvrevoll, særdeles dårlige i vinter og i den viktige oppkjøringsperioden tre/fire uker før sesongstart var det nærmest umulig å gjøre annet enn travarbeid på den islagte sandbanen. Da er det vanskelig å få hestene klare til løp i april/mai. Når vi i tillegg har hatt et par uker med tette løpsdager i Stockholm, Malmø, Gøteborg, Klampenborg, Århus og Øvrevoll blir det vanskelig å fylle løpene. Da er transporttilskudd ikke nok til å lokke besøkende til Øvrevoll, noe vi er veldig avhengige av. I denne forbindelsen savner vi en strategiplan fra NJ/ØG om samarbeidet i Skandinavia og hvorledes nedgangen i hestebestand og utøvere skal avhjelpes på kort og lang sikt.

Diskusjonene rundt straffeutmålingen i forbindelse med hendelsen der Oui Je Peuex/Marie Fretheim ble nedridd i Forsommerløpet går fortsatt. Lykkeligvis fikk Marie «bare» et knusningsbrudd i armen, som er operert. En samtale med Marie forleden avdekker at ny operasjon med derpå lengre sykemelding ikke er utelukket da noen av bitene i armen fortsatt ikke har funnet sine plasser. Vi håper det beste og ønsker Marie god bedring og en rask rekonvalesens. Samtalen avdekket desverre også at Danny Patil som red henne ned og forårsaket ulykken verken har beklaget hendelsen eller bedt om unnskyldning. Respektløst og absolutt uakseptabelt. Det kan synes som det også er på sin plass med kursing i samarbeid og lagånd blant kollegaer selv om de, hver for seg, driver individuell «forretning» og er konkurrenter.

I følgen av ovennevnte hendelse og som nevnt tidligere i denne spalte ser vi fortsatt frem til en offisiell orientering fra Norsk Jockeyklub/Øvrevoll Galopp og de øvrige skandinaviske galopporganisasjoner om straffeutmåling i slike saker der liv og helse settes på spill.

1. løp: 8 E-Mail - 4 Le Chiffre - 1 Canne Mogins - Outs: 5 Hot Wing
2. løp: 10 Secret Harmony - 1 Be My Winner - 11 Godess of Gloom - Outs: 4 Glimt
3. løp: 1 Magic Cloud - 4 Oaksana – 5 Faiza - Outs: 8 Fredde
4. løp: 3 Monkey Bar Flies - 4 Mississippi - 6 Marmala - Outs: 1 Pal O`Mine
5. løp: 5 Lord of Trouble - 3 Staring at the Sea - 8 Palermo - Outs: 1 Dickie Dickens
6. løp: 5 Messi - 2 Priceless - 7 Like A Charm - Outs: 9 Panama Jack
7. løp: 8 Shalalee - 4 Mestre Dos Magos - 4 Whatdoesthefoxsay - Outs: 7 Oui Je Peux
8. løp: 9 Vivere Cosi - 10 Full Stretch - 3 Golden Globe - Outs: 2 Somerville

V65-forslag kr 96,-
1-4-10-11
3 Monkey Bar Flies
5 Lord of Trouble
2-5-7-9
4-7-8
Lykke til!

Vi minner om at neste løpsdag er torsdag 11. juni.