Tips torsdag 28. mai

Enkel seier på Denico i amatørløpet forrige torsdag. Foto: Hesteguiden.com

Årets første klassiske løp, 2000 Guineas, går av stabelen. Et klassisk løp med 315.000 i premiesum og bare åtte starterklærte er dessverre nok et alarmerende signal om at hestebestanden i Norge og Skandinavia er for tynn. Forhåpentlig et severdig oppgjør selv om det er det svakeste Guineas vi kan huske å ha sett på mange år.

Løpsdagen byr for øvrig på hele åtte løp på gresset, men selv fine gressløp har ikke lokket frem de store, severdige og gode spillemessige feltene vi har sett tidligere år. Det må nok tas noen alvorlige grep for å øke hestebestanden på Øvrevoll. Det må gjøres noe mot rekruttering på hesteeiersiden, gjerne mot nye miljøer. Det må også legges til rette for rekruttering på trenersiden, både for profesjonelle og for amatørtrenerne. Slik reglementet er i dag kan en amatørtrener kun trene heleide hester eller hester eiet av familie. Det bør endres slik at også deleide hester må kunne trenes av amatørtrenere. Slik det er i dag legger det en begrensning vi ikke har råd til å leve videre med. Det må tenkes utradisjonelt og utenfor «boksen», og det bør skje fort, før det er for sent.

For øvrig har uken vært preget av diskusjoner rundt straffeutmålingen i forbindelse med hendelsen der Oui Je Peuex/Marie Fretheim ble nedridd i Forsommerløpet. Lykkeligvis fikk Marie «bare» et knusningsbrudd i armen, som nå er operert. Hun er sykemeldt, foreløpig i seks uker. Deretter er det opptrening som gjelder. Det kunne fort ha gått så mye verre.

Det synes å være en entydig oppfatning at straffeutmåling for denne type forseelser bør skjerpes i betydelig grad for at jockeyene skal respektere reglementet og ikke utsette seg selv, konkurrerende ryttere og hester for stor fare. Det er også etter vår oppfatning det eneste «språket» rytterne forstår og vi forventer at straffereaksjonen for slik ridning skjerpes betydelig. Det er også viktig og at det praktiseres likt over hele Skandinavia. Det er jo stort sett de samme rytterne som rir på de Skandinaviske banene. Om man ser utenfor Skandinavia så ser vi også meget strenge reaksjoner for denne type farlig ridning.

Vi ser frem til en orientering fra Norsk Jockeyklub/Øvrevoll Galopp snarest.

1. løp: 5 Di Centa - 7 Miltonia - 1 Kharlovka - Outs: 3 Muscarella
2. løp: 1 Royal Games - 5 Messi - 6 Prince Field - Outs: 7 Avonbear
3. løp: 3 Miss Phone Girl – 2 Miss Rebel - 4 Street Buzz - Outs: 1 Be My Winner
4. løp: 6 Denico - 9 Velldone – 10 Elusive Thought - Outs: 12 Ponita
5. løp: 4 Colourist – 5 Paratico - 6 Dramatic Act - Outs: 1 Funny's Chap
6. løp: 6 Frompariswithlove - 5 Brownie - 4 The Olympus Man Outs: 1 Hongkong Emperor
7.løp 2 Party Fever – 6 Seventyseven – 8 Ares - Outs: 7 Notnowhoney
8. løp 11 Cold Fact – 5 Golden Globe – 3 Darjeeling - Outs: 4 Jouye

V65-forslag kr 144
1-2-3
6-9-10-12
4 Colourist
4-5-6

Lykke til!

Vi minner om at neste løpsdag er torsdag 4. juni.