Tips torsdag 21. mai

Viviere Cosi, ett av to bankerforslag på torsdag. Foto: Hesteguiden.com

17. maifesten er over. En flott løpsdag der vi så mye god sport og trolig også så noen av forgrunnsfigurene som sikkert vil sette farge på klassiske løp utover sesongen, og også andre storløp i Skandinavia. Vi var heldige som slapp regnet selv om sommertemperaturene glitret med sitt fravær.

Dagen ble dessverre skjemmet av et stygt uhell i de norskoppdrettedes Forsommerløp. Jockey Danny Patil på This is Bajas legger trangt inn på Oui Je Peux ved inngangen til søndre sving med den følge at denne ble grovt sjenert og rytter Marie Fretheim gikk stygt i bakken. Videre tok Oui Je Peux med seg Whatdoesthefoxsay som nesten gikk samme vei og bare akrobatiske øvelser av Gråberg reddet det fra å skje med ham også. Ridning som dette hører ingen steds hjemme, verken på Øvrevoll eller andre steder i verden. Når man så har sett hendelsen live og mer enn ti ganger i repetisjon er det naturlig å spørre seg hvor DLV var i forbindelse med straffeutmålingen i saken. Har DLV allerede glemt Espen Ski-saken? This is Bajas blir riktignok disket, men det går bare utover hesteeieren som ikke har gjort noe galt. Rytteren Danny Patil får én dag på bakken og kr 2000 i bot for denne grove forseelse som kunne ha resultert i lemlestelse av Marie Fretheim og alvorlig skade på hestene som var involvert. Patil blir ikke engang fratatt ridepengene i løpet, men Tobias Hellgren fikk samme lisensinndragning (én dag) for 2 kilo overvekt på Calvados som vant Hipp Hurra Hekkeløp samme dag. Forstå det den som kan!

Etter vår vurdering er straffenivået alt for lavt for denne type «wreckless riding» som har tiltatt i betydelig grad de senere årene. Vi kan heller ikke se at tilsvarende praktiseres likt i Skandinavia slik det burde være. Nelson de Souza ble for eksempel idømt tre dagers rideforbud for kraftig sjenering på Jægersro i Pramms sist tirsdag, uten at den sjenerte hesten falt. Det finnes mange slike eksempler både i Skandinavia og utenfor.

Beklageligvis blir det ikke slutt på denne grovt uaktsomme ridning før straffenivået heves betydelig. En ting er at det går ut over liv og helse på rytterne. En annen ting er at det går utover oss som hesteeiere. Det er våre hester, som er dyre i innkjøp og som det koster en formue å ha i trening, som både brukes som «verktøy» av den skjødesløse rytter og som skades, kanskje for en kortere periode, kanskje for resten av sesongen eller kanskje for resten av karrieren. Til Øvrevoll Galopp, Norsk Jockeyklub og til DLV er det bare én ting å si: Våkn opp og gjør noe med det før liv går tapt!

1. løp: 4 Lady Dylan - 1 Mesh Love – 5 Jack Player Outs: 2 Blooming Meadows
2. løp: 3 Colourist -1 Hot Wing - 5 Hidden Hero Outs: 6 Heavenly Spiced
3. løp: 6 Lord Handsome - 7 Sir Silk - 4 Sweety Outs: 2 Aim Higher
4. løp: 2 Denico - 7 Schoolgirl – 6 Red Hearts Outs: 3 Elusive Thought
5. løp: 4 Whatsinitforme - 5 Wexford - 8 Glimt Outs: 3 Greased Lightning
6. løp: 2 Vivere Cosi – 10 Dust is Loose - 6 Hard to Believe - Outs: 8 Point Man

V5-forslag kr 196
1-3-5-6
Alle
4 Whatsinitforme
2 Viviere Cosi
Lykke til!

Vi minner om at neste løpsdag er torsdag 28. april. Forhåpentligvis ser vi fyldigere felter da.