Tips og omtale Strøm Novisehekk finale 2013

Well Fitted i trening på Øvrevoll. Foto: Christine Aandstad.

Så er det klart for finale i noviseserien 2013 på Øvrevoll. Finalen er samtidig siste gressløp for sesongen hvilket betyr at hindersesongen er slutt for i år og resten av løpene på Øvrevoll går på sandbanen. Gressløpene i 2014 åpner med det tradisjonsrike Hipp Hurra Hekkeløp på nasjonaldagen 17 mai.

Før det skal vi altså se hvem som er årets novise førstkommende onsdag på Øvrevolls lunsjløp. I finalen vil det også bli avgjort hvem som tar hinderchampionatene for 2013.

Championtrener blir Dennis Persson. Knepent slått av Rune Haugen I 2011 og knepent slått av Niels Petersen i 2012. En fortjent champion. i 2013. Gratulerer Dennis! Blant jockeyene er det enda åpent. Både Matthew Bachelor og Niklas Lovén har vunnet to hekkeløp før finalen onsdag. I tillegg har også Gerard Tumelty sjansen til å bli champion. Han må vinne for å bli champion, hvis Mattie Bachelor ikke blir nummer to i løpet. Både Bachelor og Lovén kan bli champion hvis en av dem vinner. Vinner ingen av de tre nevnte finalen holder det med annenplass både for Bachelor og Lovén. Spennende blir det uansett. Kom og se! Løpet går kl. 14.53.

Finalen har samlet et kvalitetsfylt felt med åtte deltakere og vi vurderer sjansene som følger:

1. Sharp Intentions - L Dawies - 64,5 kg
Har ikke vist noe som rekker hittil og får det vanskelig her.

2. Tricky Tree - A Pilroth - 69 kg
Har ikke vist sin engelske form etter at han ble skandinav. På den formen gir han favorittene en match, men det tror vi ikke på i år

3. Well Fitted - G Tumelty - 69 kg
Bedre og bedre i år. Overbevisende seier i siste start der han enkelt kneblet sine konkurrenter, inklusive Rockinger. Trives med svikt i banen, som det blir onsdag. Vår favoritt til å vinne finalen.

4. Torres - N Lovèn - 66,5 kg
Viste i siste start litt av formen fra seiersløpet der han slo Symphonias Wilmar. Slått 8 lengder av Well Fitted, men er 3.5 kilo bedre inne denne gangen og det kan bli spennende. Bør bli annen etter WF

5. Favoritten - K Parkin - 67 kg
Trives på tungt. Formforbedret sist og var knepent slått til tredje bak King´s dancer og Talisker i fjorårets finale. Outsider her og kan bli en overraskende vinner.

6. Justicia - C Roberts - 66,5 kg
Seier i et enkelt maidenløp i sommer. Ikke vist nok til å hevde seg i seierskampen, men kan plukke gode penger.

7. Rockinger - M Batchelor - 68,5 kg (STRØKET)
På sitt beste er han veldig god, men formen er mildt sagt ustabil. Trippelsjanse

8. Come On Deer - T Hellgren - 69 kg
God annen etter en meget god Vanunu på Täby sist. Jevne prestasjoner hele veien og tar gode penger med hjem til Sverige