House of Wine Novisehekk Finale

King's Dancer. Foto: Hestefoto.no

House of Wine Novisehekk Finale avholdes onsdag 17. oktober under Øvrevolls onsdagslunsj. Det blir en naturlig avslutning på nok en fremgangsrik hindersesong på Øvrevoll.

Åtte av de fremste deltakerne i årets noviseserie er starterklært til onsdagens finaleløp. Vi savner selvsagt fjorårets vinner Professor Higgins som var meldt, men helsen hans har ikke vært på topp i år. Videre stod Bankstair, som har seiret hele tre ganger i år, på listene helt frem til starterklæring. En skade i hans siste seiersløp på Øvrevoll gjør at vi må vente til neste sesong før vi får se ham igjen. Synd for entusiastiske Anna Pilroth var det.

Vi gleder oss dog med det kvalitetsfylte feltet vi har til start i finalen, som blir en enorm styrkeprøve etter alt regnet vi har hatt den siste tiden på Øvrevoll. Det regner fortsatt (mandag kveld) og det er ikke umulig at banen blir målt til omkring 7,5-8,0 på onsdag.

1.  Szuma/69 kg/H. Engblom Han er jevnheten selv. Én seier og seks trippelplasseringer på årets ni starter i godt selskap. På trippel igjen og utfordrer favoritten vår.

2.  Alvena Quling/69 kg/C. Roberts Seier i moderat selskap på Göteborg. Deretter godt slått i sine siste tre starter. Kanskje premie.

3. Milliondollarbaby/65,5 kg/D. Wirenstål God kapasitet og fordel av tungt. Tuller ofte i starten og taper på det. Prestasjonen bak King's Dancer i juli var sterk. Kan overraske om det klaffer.

4. Hallendale/66 kg/N. Lovén Kom fra Frankrike med hyggelige prestasjoner på hekk. Har ikke vært i nærheten av det siden hun ble ”Skandinav”. Får det tungt her.

5. King's Dancer/71 kg/M. Batchelor God i juli i debuten og kanonbra i Bærum Kommune på Derbydagen. Gikk inn i vinterpels i Champion Hurdle-uken og underpresterte. Virker kvikkere igjen og bør vinne med årets hinderchampion Mattie Batchelor på ryggen, tross høy vekt.

6. Favoritten/64,5 kg/K. Parkin Stor fremgang fra start til start i sine tre hekkeløp. Knepent slått av Bankstair sist og favoriseres av lav vekt på den tunge banen. Trippelplass og kan utfordre vår favoritt om seieren.

7. Well Fitted/64,5 kg/G. Tumelty Ujevne prestasjoner. Femteplassen bak Bankstair var godkjent, men skuffet i Stockholm gangen etter. Jakter en premie.

8. Talisker/69 kg/R. Costello Har god rutine. Skal dog ikke være god nok i dette selskapet. Jakter en reisepenge.

Tips: 5 King's Dancer – 1 Szuma - 3 Milliondollarbaby – Outs: 6 Favoritten