Hipp Hurra Hekkeløp 17. mai

Symphonias Maximus vinner med Christopher Roberts. Foto: Stefan Olsson/Svensk Galopp

Med Hipp Hurra Hekkeløp 17. mai åpnes gressbanesesongen på Øvrevoll 2012. Løpet har syv hester til start. Med unntak for debutanten Ovation består feltet av kanskje Skandinavias beste hekkeløpere de siste par sesonger og vi kan forvente oss et flott hekkeløp.

Banen er i skrivende øyeblikk litt myk med en gressmatte vi knapt har sett maken til på denne årstiden. Nytt av året er at de tre hekkestasjonene på bortre langsiden er flyttet noe med plassering på steder der banen erfaringsmessig ikke blir så bløt når det regner mye. Dette er gjort for at man skal unngå å måtte flytte på hekkene om det kommer mye nedbør. Da skal vi få riktige hekkeløp gjennom hele sesongen og ikke en slags ”bumper” med noen få hekker. (Hipp hurra!).

Hvem er det så som stikker av med pengene på 17 mai?
1: Ovation – Niklas Lovèn 67. Debuterer i knallhardt lag. Beskjeden form på flatt. Hopper godt i trening, men kjemper mot overmakten her.

2: Symphonias Maximus – Christopher Roberts 70 kg. Imponerende årsdebut i Swartlings med 74 kg. Har kanskje Skandinavias beste sprang-teknikk og scorer på det. Vanskelig å slå her med løp i kroppen.

3: Professor Higgins – Mattie Batchelor 70 kg. Bedre og bedre i fjor med annen i Champion Hurdle og seier i House of Wine Novisehekk Finale. Blir trolig enda bedre i år og ser blendende ut i trening. Preparè for Champion Hurdle på Strömsholm. Kan vinne.

4: Monfalcone – Gerard Tumelty 70 kg. Inn i eliten i fjor. Seier i Champion Hurdle foran Professor Higgins og Omoto Sando. Godkjent årsdebut på flatt. Kan vinne.

5: Omoto Sando – Henrik Engblom 72 kg. Ikke riktig så god i fjor som tidligere. Har slitt med helsen siden i fjor med betennelse i kjeven. Ser bedre ut i trening, men trenger litt tid. Bare penger denne gang.

6: Milliondollarbaby - Kevin Parkin 63,5 kg. Mye slått i debuten på dirt, men er bedre på gress og myk bane. Myggvekt, hopper godt og kjemper om penger.

7: Calvados – Tobias Hellgren 68 kg. Er sjelden utenfor pengene. Mye slått av Symphonias Maximus i Swartlings. Får det tøft her.

Tips: 2 Symhonias Maximus – 4 Monfalcone – 5 Omoto Sando – Outs. 3 Professor Higgins

Leif Spørck