Tøffingene Wattan og Kjetil Kjær

Kjetil Kjær og Monfalcone (t.v.) kommer på 2. plass i sin hekkeløpdebut bak Josefin Kelly og Nosferatu.

Wattan ble i 2010 mestseirende hest på Øvrevoll og overlegen vinner av Årets Tøffing. Hans daglige treningsrytter Kjetil Kjær ble nr. 4 blant amatørrytterne i 2010. Nå har han også debutert på hekk med en flott 2. plass på Monfalcone.

Før sesongen 2009 overtok Stall Kjær hesten Wattan. Det første året ble inntjening og plasseringer heller beskjedene. Det viste seg etter hvert at Wattan hadde en voksende svulst under magen. Denne ble fjernet etter sesongen 2009, og trener Petter Kjær mener dette er en av årsakene til den flotte utviklingen. I 2010 ble Wattan flyttet til Wibecke Jegards fine stall/treningssenter i Skoppum. Wattan kom inn i et større miljø og trives tydelig bra med mange hester rundt seg. Siden har det bare gått en vei. Første seier for Wattan/Stall Kjær kom på Øvrevoll 8. juli 2010 med Kjetil Kjær på ryggen. Og Wattan ble bare bedre og bedre utover sesongen. Handicaptallet har rast oppover, men Wattan har vokst med oppgavene. Før årets sesong var vi mange som lurte på om Wattan kunne klare sitt nye tall (73). Vi fikk umiddelbart svar da Wattan vant 1. løpsdag. Siden er det blitt én seier til og per 9. juni leder Wattan igjen Årets Tøffing.

Vi gratulerer kretsen rundt Wattan og ønsker lykke til vidre.

Deltakere i Årets Tøffing er alle hester eiet helt eller delvis av registrert hesteeier som er ­medlem i Øvrevoll Hesteeierforening og som har betalt sin medlemskontingent for 2011.

Premien, en sjekk på kr 10.000,– går til eier av den hest med flest hester bak seg ved sesongens slutt på Øvrevoll. Det trekkes også ut to vinnere blant de neste ni på listen som hver får kr 5.000,–. Hver hest kan kun vinne én premie. Trekningen og utdelingen vil finne sted på årsfesten til Øvrevoll Hesteeier­forening 2012.